Det går utför för vissa flygbolag. Inte minst SAS eller Scandinavian Airlines som de också kallas.
Då talar jag inte bara om deras snabbt fallande aktiekurs, som gått ner runt 60 % de sista året. Vad jag fick uppleva idag var en bristfällig support i händelse av snöovädret som dragit in över Sverige. Trodde du att SAS levererar bra service och tjänster? Tänk om! Det är knappt EasyJet klass på servicen numera från det skandinaviska flygbolaget.
Hur hanterar SAS inställda flyg?
Planet som skulle gå kl. 19.55 lyfte aldrig. Istället så kom 2 personer från SAS kl 20.05 och berättade att det var inställt. Ok, fair enough. Så kan det ju gå ibland, det är ju inget SAS kan råda över. MEN, vad de kan göra är att ta hand och vägleda alla strandade passagerare.
Istället så berättar personalen från SAS att de är över 100 personer i kö vid ombokningen, så man bör ringa telefonsupport istället. De kan då kostnadsfritt boka om ens flyg. Jag ville kolla kön på SAS supportdisk vid flygplatsen och gick dit. 550 könummer före mig. Ajdå, det såg ju knappt ut att vara 100 personer där. Så lite skumt var det. Men jag lade ner i vilket fall. Tänkte försöka mig på att ringa istället. Men du tror väl inte att det är 60 nummer före i kön och att det rör på sig i snigelfart? Jo, precis så var det. Efter 1 timme i kön så stängs supporten. Fortfarande över 30 nummer framför, så jag var inte ens i närheten av att få hjälp att boka om flyget. Men hur tänker ledningen på SAS egentligen? Är det bara kostnadsbesparing överallt, så de inte ens kan upprätthålla en normal service och kan svara eller boka om folk som är strandade? Nej, detta var helt klart sista gången jag försökte mig på att flyga med SAS. Sätt in extra supportpersonal vid inställda flyg. De borde SAS väl fatta? Tydligen inte! Nej, minimal personal, så lite det bara går. Skicka hem alla istället, verkar filosofin vara..
Vilka flygbolag suger mest?
Jag flyger rätt mycket och har varit med om ett 10-tal inställda flyg från olika bolag. Sämst är helt klart EasyJet, AirFrance och SAS när det kommer till hantering av flygförseningar och problem med baggage. För baggage är AirFrance sämst, de har ju satt i system att sno baggage från Paris Charles de Gaulle. Krångligast regler för att få tillbaka pengar har helt klart EasyJet, som gör det typ omöjligt att få tillbaka resan vid snöoväder. Varför? Jo, för det är så många som bokar med EasyJet, så om några flyg blir inställda så kan man inte räkna med att komma med de kommande 10-20 flygen heller, då de flesta flyg redan är fullbokad eller i alla fall blir det blixtsnabbt vid problem.
Vilka flygbolag är bäst?
Malaysian Airways har grymt bra service och standard, medan flera av Emirates plan och personal håller hög klass. Dessvärre flyger de inte mellan England och Sverige.
Det gör däremot en av mina lågprisfavoriter bland flygbolagen, Norwegian. De ger både billiga biljetter och bra service vid alla tillfällen jag åkt med dem. De är ofta i tid och känns professionella.
Slutligen kan jag även rekommendera Thai Airways, Lufthansa, Austrian Airlines och Finnair, som alla hör till klassen av vettiga flygbolag att åka med. Flygbolag som faktiskt kan hantera oväder, förseningar och andra otrevligheter på ett föredömligt sätt.